När jag väl hade sprungit Stockholm Marathon la Sara www.vetenskapshalsan.se in terrängpass för mig att genomföra, varje vecka har jag numera ett pass som ska/bör utföras i terrängen. Ganska enkel passbeskrivning:

”Distans- 10 km (75%) Det ska vara prattempo hela vägen, låt pulsen och tempot styras av naturen. Välj gärna stigar och kuperad terräng”

Terrängpassen är sköna att genomföra, det är härligt att slippa asfalt och bilar. Jag har flera gånger valt att springa Vildmarksleden mellan Kåsjön och Härkeshult och tvärtom. Häromveckan valde jag istället Bohusleden från Kåsjön bort mot Jonsered och sedan tillbaka via Vildmarksleden. Veckans pass sprang jag i skogarna kring Örby då vi tillbringade ett par dagar tillsammans med finaste vännen och guddöttrarna. IFK Örby har gjort ett toppenjobb med sina spår som till största del består av stigar. Jag noterade att det var väldigt väl skyltat och jag behövde aldrig fundera på om jag valde rätt stig fastän det var första gången jag sprang där i skogen. Rundan i onsdags blev precis 10 km varav 6 var i skogen, 2 var grusväg och resten asfalt till och från slingan.

Dock finns ju risken att man snubblar i skogen bland rötter på stigen. Det var precis vad som hände för en vecka sedan när jag sprungit 25 km och hade 5 km kvar på mitt distanspass. Jag hade precis passerat löparspåren i Härskogen och tog in på Vildmarksleden. Där på stigen i en kort uppförsbacke är det extremt många rötter, stenhårda. Det gör fruktansvärt ont att snubbla där och det var precis det jag gjorde.

Jösses vad ont det gjorde, tog emot mig med vänster underarm, vänster knä och slog även i höger vrist. På underarmsbenet fick jag en enorm bula som stod rak ut. Eftersom jag var mitt i skogen var det bara att resa sig upp och fortsätta, vilket nog var bra för kroppen. Ringde till maken som kom och hämtade mig där stigen blev grusväg. Riktigt skönt att lägga en iskall ärtpåse på armen.

Det gäller helt enkelt att ha koll på fotarbetet även när man är trött. Nu väntar veckans långpass, det är bara att ladda vätskepåsarna och knyta på skorna. Självklart följer nya kepsen med, det är redan soligt och 20 grader. Valet av runda idag ger inga stigar på slutet 🙂