Behövs variation i träningen? Om man är bra på något och vet hur man ska träna, är det inte bara då att köra på i samma tempo, jaga sekunder och kilometertider?

För då är man ju bra på det, speciellt om man alltid tränar samma runda eller program. Då blir man ju bäst på det – eller hur?

Eller är det bättre att variera sig? Att våga springa långsamt, att våga lämna den trygga rundan, att våga ta en sväng på stigar, att våga ha långsamma kilometertider. Att kunna prestera när det behövs, att variera träningen, att träna efter pulsen?

Jag var en sådan där person som oftast alltid sprang på samma sätt. Om jag inte hade en speciell tid per kilometer tyckte jag inte att det var bra, mina rundor var oftast de samma och även sträckan. Intervaller, typ aldrig. Hände att jag la in naturlig intervall/fartlek då och då och backintervaller det sprang jag bara när jag var i Nerja i backen upp från Burrianastranden. Typ max två gånger per år.

Jag lyckades ju ändå att springa fort på Göteborgsvarvet – för det var ju mitt mål varje år – att springa fort den där lördagen i maj. 21 km som jag kan som ett rinnande vatten. Så, varför ändra på något som fungerade?

Så tänkte jag ända tills jag träffade Sara och Lousie från www.vetenskapshalsan.se

Först var jag skeptiskt, varför ska de kunna något bättre än jag, jag som redan kan det där med löpning. Men, oj, vad fel jag hade!

Sedan jag träffade dem har jag:
– Gjort maxpulstest och tröskeltest
– Lärt mig att variera min träning och mina pass
– Insett att distanspass kan vara allt från 6 km till flera mil, men då faller det över på långdistans
– Sprungit så mycket mer än vad jag någonsin tidigare har gjort
– Kört intervaller i alla möjliga former och ländger
– Lärt mig att distanspass ska vara med en puls omkring 75% av max, ibland tom lägre.
– Lärt mig att äta gröt igen – de som känner mig tror inte på detta!
– Fört in styrketräning igen i mitt liv, för att orka springa som jag gör
– Lärt mig att våga springa långsamt
Den största skillnaden är att jag hittat så många nya ställen att springa på, för det behövs variation på rundorna när man ibland springer upp mot 7 mil i veckan.

En sak till – jag har kul. Kanske inte alltid, men oftast. Jag har ett mål jag är på väg mot och jag vet att jag kommer att klara det.

Så, in med mer variation i er träning, våga testa något nytt och galet, ta en annan runda och testa vad som händer. Ha kul när du tränar och kör du fast, ta ett break, pausa lite och börja om igen.

Känner ni för att testa något pass på SATS så håller jag till där som instruktör i Mölnlycke. Men, nu har jag tagit långledigt och kommer först tillbaka till instruktörsrollen i slutet av augusti.

Nu tar jag sommarlov från en roll och kliver in i en annan 🙂